سرسیاه غارها 1400.5.1

عکس : مجتبی عارفی

گزارش : امیرحسین پاکزاد

با تشکرویژه ازآقا پاکزاد عزیز

قلل سر سیاه غارها بر روی یک خط الراس در شمال روستای برگ جهان قرار دارد.

قله های این خط الراس از شرق به غرب عبارتند از گل زرد، وستان، سیاه پلاس، فیل زمین، گاو بینی، سر سیاه غارها 1،2،3 - پرسون، سیاه ریز ، ریزان، سیاه لت، آتش کوه، مهر چال، پیرزن کلوم،همهن

خیلی وقت بود ‌که برنامه قلل سه گانه سرسیاه غارها را می خواستیم اجرا کنیم ولی هر بار یک جورایی جور نمیشد تا اینکه قسمت شد و رفتیم و صعود کردیم و لذت بردیم.

روز جمعه 5 صبح به اتفاق دوستان به طرف جاجرود حرکت کردیم. اولین دور برگردان را دور زده و به طرف خسرو آباد و سد لتیان حرکت کردیم.

بعد از نیکنام ده ماشین را در کنار مسجد روستای برگ جهان پارک کردیم.  ساعت 6/30 حرکت خود را از کوچه شمالی مسجد آغاز کردیم.

پس از رسیدن به دو راهی سمت راست آن به رودخانه و کوچه سمت چپ آن به بالای رودخانه که مسیر راحت تری میباشد حرکت کردیم. در ادامه پیمایش قبل از رسیدن به آبشار وارد پاکوب ضعیفی در سمت چپ شده که به بالای آبشار و مسیر دره راهنمایی میکند. قابل ذکر است که صعود از اطراف آبشار خطرناک و مشکل میباشد.

در ادامه گذر از دره وجود آبشارهای بزرگ و کوچک همراه با درختان در اطراف رودخانه مناظر زیبایی را به وجود آورده بود .در مکانی مناسب و زیر سایه سار درختان نیم ساعتی جهت صبحانه توقف کردیم.

بعد از صبحانه در ادامه پیمایش  از دره در ساعت 9.30 به یک دشت سرسبز همراه با گیاهان متنوع و گوسفند سرا رسیدیم. از آخرین چشمه موجود در این دشت آب برداشتیم چون تا خود قله دیگر آب نداریم.

از خود دشت می‌توان قلل 3 گانه سرسیاه غارها را مشاهده نمود. یال سمت راست را برای رسيدن به سر سیاه غارها 3 انتخاب کردیم.

بعد از حدود 2/5 ساعت حرکت در شیب تند ساعت 12.15 به قله رسیدیم.

در شمال قلل سر سیاه غارها، قله دماوند و دشت لار، در شرق، قله گاو بینی و در سمت غرب قله پرسون قرار دارد.

از قله سرسیاه غار 3 به طرف 2 حدودآ 45 دقیقه و از 2 به 1، حدود 15 دقیقه طول میکشد.

از یال جنوبی قله 1 به طرف پایین حرکت کردیم و بعد از رسیدن به دشت وارد دره شدیم و ناهار را در همان محل صبحانه صرف نمودیم.

ساعت 6 بعد از ظهر به محل پارک‌ ماشین رسیدیم و به طرف تهران حرکت کردیم.