قله آراکوه 99.12.8

کمرد - قله آراکوه  99.12.8

عکس : مجتبی عارفی

گزارش : محمود غرات

با تشکر ویژه از آقای پاکزاد عزیز...

به نام خداوند بخشنده و مهربان

صعود قله ی آراکوه

جمعه 99.12.8  ساعت ۶ صبح جمعه مطابق برنامه به همراه دوستان به سمت منطقه جاجرود حرکت کردیم . هوا نسبتا سرد و آسمان نیمه ابری بود.

پس از عبور از منطقه ی جاجرود ، دومین دور برگردان بعد از پاسگاه را دور زدیم و در سمت راست وارد محله ی کمرد شدیم که این محله یک منطقه ی صنعتی برای تولید مبلمان و صنایع چوبی است. سپس وارد خیابان دوستان شدیم و در ادامه مسیر به بلوار آبشار و در انتها به روستای ییلاقی کمرد رسیدیم.

روستای کمرد بسیار خوش آب ‌هوا و زیباست ، از آن جایی که کمرد در دامنه ی شرقي قله ی آراکوه واقع شده است ، بنابراین به لحاظ آب و هوایی یک روستای کوهستانی بوده و در اغلب اوقات دارای هوایی بارانی و سرد است. بنابراین پاییزاین منطقه بسیار زیبا و دلنشین و زمستانی سراسر سرما و برف دارا می باشد.

ماشین را در منتها الیه روستا پارک کردیم و ساعت ۷:۱۵ دقیقه از پاکوب به سمت قله حرکت کردیم. در ابتدای مسیر آبشار کوچکی به نام آبشار سنگی با ارتفاع ۳۰ متر قرار دارد که البته خیلی پر آب نیست ، این آبشار در گذشته بسیار پر آب و بین کوهنوردان مشهور به زیبایی بوده ولی متاسفانه این روزها به این شکل در آمده😔 .

درختان چنار و نارون و زرشک کوهی از گیاهان این منطقه هستند. در سمت چپ مسیر تخته سنگ بزرگی قرار دارد که راهنمای خوبی برای راه است، کنار تخت سنگ و آبشارکمی توقف کردیم و عکس برداشتیم.

در ادامه ی راه به دره ای رسیدیم که انتهایش به مسیری سخت و سنگلاخی به سمت بالا می رسید که احتمالا بستر جریان آب بوده است ، دره ای زیبا و سرسبز با صدای دلنشین پرندگان که بسیار لذت بخش بود.

با عبور ازین مسیر سنگلاخی به بالای دره که محوطه ای باز و یال یکی از تپه های اطراف است رسیدیم و برای صبحانه توقف کردیم ، بعد از حدود نیم ساعت به سمت قله حرکت را ادامه دادیم.

در طول مسیر، قله از دور نمایان بود و در سمت راست سد لتیان و روستاهای لواسانات و قله های آتش کوه و مهرچال و ریزان و پرسون و ساکا دیده می شوند. نزدیکی قله هنوز مقداری برف باقیمانده بود.

ساعت 11 به قله ی آرا کوه رسیدیم . آراکوه قله ای‌ست منفرد با ارتفاع ۲۶۵۰ متر که از جنوب به جاده هراز و از غرب به جاده سد لتیان و از شمال به منطقه لواسان کوچک (نیک‌نام ده) و از شرق به کوهستان‌های کم ارتفاع شهرک پردیس (رودهن) می رسد.

روی قله گروه کوهنوردی دیگری هم بودند که با هم کنار تابلوی قله که در اثر وزش باد آسیب دیده بود چند عکس یادگاری برداشتیم. بعد از کمی استراحت به سمت پایین حرکت کردیم .

درمسیر بازگشت استاد کمی مسیر را برای تنوع تغییر دادند. ساعت 14 به روستای کمرد رسیدیم و سوار ماشین شدیم و به سمت تهران حرکت کردیم ، کنار جاده جاجرود در محلی خوش آب و هوا به مدت یک ساعت توقف کرده و ناهار خوردیم و کمی استراحت کردیم و سپس راهی تهران شدیم.