قله فیل زمین 98.3.24

لواسان بزرگ - قله فیل زمین  98.3.24

عکس و گزارش : رسول بهزادیان

صعود قله فیل زمین جمعه ۹۸۰۳۲۴

منطقه لواسان بزرگ در شمال شرق تهران قرارگرفته است ، منطقه ای ییلاقی با آبهای روان باغهای زیبا و ارتفاعات با چشم انداز بدیع که تصمیم گرفتیم امروز را در دل طبیعت و ارتفاعات مشرف به این منطقه به کوهنوردی بپردازیم .

از این رو با هماهنگی قبلی ساعت 5.10 سوار بر خودرو ون (با تاخیر 10 دقیقه راننده) راه افتادیم، ساعت ۶.۱۰ به جاجرود رسیده ، از مجاور سد لتیان و دریاچه سد با حجم قابل توجه آب سبز خوش رنگ گذشته و روستای نیکنامده ، رسنان ، کلان را پشت سر گذاشتیم .

عاقبت به روستای لواسان بزرگ رسیده و در خیابان آب رودبار و جاده خاکی پشت امامزاده ادامه داده ، به نهر آب رسیدیم ،.از خودرو پیاده شده وبا صبحانه ای در ابتدای راه ساعت ۶.۴۵ صعود را در ارتفاع 2274  متر شروع نمودیم .

مسیر را از کنار آب به سوی داخل باغها  پی گرفتیم ، پوشش بوته ای متنوع تپه‌های اطراف چشم‌انداز زیبایی را به‌ نمایش می گذاشت . تنوع و زیبایی سبزه ، گلها ،درختچه ها و درختان باغ وصف ناپذیر بود . مسیر داخل باغ و در امتداد آب روان را ادامه دادیم .

بعد از طی مسافتی به چپ متمایل شده و از کنار سپیدار تنها با قامت افراشته عبور کردیم .

ساعت ۸.۵۰ روی بلندی با سطح نسبتا هموار پای نهاده و به سمت غرب ادامه دادیم . پوشش گیاهی مسیر زرد یک‌دست ، زیبایی خاصی را به نمایش گذاشته بود . پس از دقایقی سوار بر یال با شیب نسبتا زیاد به سوی ارتفاعات پیش رفتیم .

ساعت ۹.۴۰ دور نمای قله توچال در سمت غرب پدیدار شد و با دیدن گروه با صدای رسا فریاد زد صبح بخیر بچه‌های پرسون ما به آرامی جواب دادیم صبح بخیر توچال و با عزمی راسخ صخره ها را پشت سر گذاشتیم .

در پای یک سنگ بزرگ اگاما این سوسمار زیبا را ملاقات کردیم که در سایه صخره به استراحت مشغول بود .

مسیرپیش رو راهی سنگلاخی بود با شیب تند و بدون پاکوب مشخص که در اثر بارندگیهای اخیر شسته و لغزنده شده بود.

صعود را ادامه دادیم تا به گردنه رسیدیم.

ساعت ۱۰.۲۰ روی گردنه ، قله آرمیده در ابر دماوند را به نظاره ایستادیم ، پس از ثبت این لحظات هیجان انگیز مسیر خود را روی خط الراس به سمت راست تغییر داده و به سوی قله فیل زمین ادامه دادیم ،

گروه از مجاورت دو‌ نوار برف بر جای مانده از بارش‌های بهاری عبور نموده و ساعت ۱۲ روی قله فیل زمین با ارتفاع ۳۳۵۰ متر از سطح دریا پای نهادیم .

قله دماوند پنهان در ابر-  دشت لار و سد لار و قله های ریز و درشت اطراف ترکیب زیبایی به‌ وجود آورده بودند .

پس از ثبت لحظات به یاد ماندنی “با قله بودن” در ساعت ۱۲.۴۵ قله را ترک و خط راس شرق و جنوب شرقی را پی گرفتیم.

ساعت ۱۳.۴۵ به سمت راست (به طرف پایین و سمت باغهای لواسان بزرگ) تغییر مسیر دادیم ، تنوع گیاهی و بوته‌های سبز مسیر فوق العاده زیبا بودند .

در ادامه راه ، مسیر فرود به دلیل بارندگی شسته و تخریب شده بود و با شیب بسیار زیاد - استاد راه مناسب را برایمان بازسازی نمود و اعضای گروه  بسیار با احتیاط و به آرامی از این منطقه گذشتیم .از آب گذشتیم و راه را بطرف پاکوب آنسوی دره که در واقع همان مسیر صعودمان بود ادامه دادیم.

ساعت ۱۵.۳۰ بالادست باغها از دره عبور و پس از طی مسافتی وارد محدوده باغها شدیم .در حین عبور از میان انبوه بوته ها و‌درختان بخشی دیگر از زیبایی‌های نهفته در دل باغ (گلها ، پروانه ها و....) را مشاهده نمودیم .

ساعت ۱۶ درانتهای باغ به صرف نهار و‌نوشیدنی مشغول شده و ساعت ۱۶.۳۰ به سمت مبدا صعود حرکت و ساعت 16.45 سوار بر ماشین عزم بازگشت نمودیم.