دره و آبشار کلوگان 98.3.17
تاریخ : دوشنبه 27 خرداد 1398 - 06:33

عکس و گزارش : سید مجتبی عارفی

کلوگان ازروستاهای دهستان لواسان کوچک‌ است که در۱۰کیلومتری گردنه قوچک به سمت فشم قراردارد.

درساعت ۶ صبح ازفرهنگسرا حرکت کردیم و درطول مسیر بقیه افراد گروه نیز سوارماشین گروه شدند.

درساعت۷ صبح به روستای سبزوخرم کلوگان وارد شدیم و به حاشیه رودخانه ای بزرگ وپرآب وگذر ازکوچه باغ وخانه های ویلائی زیبای روستا رسیدیم وهمان مسیررودخانه را ادامه داده و بارها باید ازعرض رودخانه رد میشدیم که در قسمتهایی پل تعبیه شده و در قسمتی هم ازتنه درخت بعنوان پل استفاده میشد.

درطول مسیربا انواع گلهای زیبائی برخورد میکردیم که بسیارعجیب وچشم نواز بودند.

درساعت ۸/۳۰ در کنار آبشاربرای صرف صبحانه ای مختصر توقف و بعدازنیم ساعت از کنار آبشار ادامه مسیردادیم ودر بالای آبشاربه یک چشمه و اقامتگاه کوچک رسیدیم که ظاهرن پاتوق ثابت کوهنوردان بود وعکس یکی ازدوستانشان مرحوم دکترداوودی رابه دیواره کوه زده بودند.

درآنجا هم عکسی گرفتیم و مسیر دره سمت راست چشمه را ادامه دادیم.

مسیر پاکوب به دامنه ای ریزشی تبدیل شد که صعود را مشکل می کرد ولی ما کماکان ادامه دادیم تا به زیر دیواره ای صخره ای رسیدیم.

اینبار باچالش مسیرقله برخورد کردیم. متاسفانه بعلت بارش های زیاد زمستان گذشته و نیز وقوع سیلاب های بهاری ، پاکوب مسیرقله از بین رفته و صعود به طرف قله میسر نبود.

زیر دیواره صخره ای به دنبال مسیر مناسب می گشتیم و مبهوت طبیعت بکر منطقه بودیم.

لازم به ذکر است که مسیر معمول قله کلوگان از سمت امامه می باشد و مسیر دره مسیر قدیمی قله و به طور کلی مسیری پرچالش می باشد که با توجه به تغییرات سیلابی منطقه اصولن ادامه مسیر میسر نبود.

از این رو با فرود در دامنه های ریزشی و به سختی خود را به کف دره و کنار رودخانه رساندیم و با ادامه مسیر به طرف امامه متوجه شدیم که حتی مسیر تا ده امامه هم با سیلاب تخریب و مسدود شده است.

بهرحال به طرف آبشار کلوگان برگشتیم وبعد ازانداختن عکس و برداشتن آب گوارا درکنارآبشار باصفا جهت صرف نهارمستقرشدیم وبعدازنیم ساعت بسمت کوهپایه روستا ادامه مسیردادیم .

نهایتا ساعت۱۶/۱۵ به ورودی روستا درجاده فشم رسیده وسواربرخودرو ون گروه شدیم.

مسیرثبت شده حدود ۱۷ کیلومتر کوهپیمائی رانشان میداد و تن خسته ماحاکی از طی مسیری طولانی وچالش برانگیز اما باصفا وپرخاطره ...