کویر ورامین – قله طلا 96.8.26

گزارش : محمود غرات

به نام خداوند بخشنده و مهربان

تاریخ: جمعه ۹۶/۸/۲۶

برنامه: صعود به قله مکرش (طلا)

این هفته برنامه ای متفاوت برای صعود داشتیم ، در یک روز زیبای پاییزی گروه راهی کویر بود.

ساعت ۵ صبح جلوی فرهنگسرای بهمن  به همراه دوستان سوار مینی بوس شدیم و به سمت ورامین راه افتادیم، بقیه دوستان هم در طول مسیر به ما ملحق شدند.

ساعت کمی از ۶ صبح گذشته بود که به محل قرارمان در پیشوای ورامین رسیدیم و همنوردان ورامینی هم به گروه ما پیوستند، بعد از آشنایی و احوالپرسی با دوستان به سمت روستای محل شروع صعود رفتیم.

پیشوا شهر کوچکی مابین ورامین و شریف آباد است. از روستاهای جلیل آباد، محمود آباد و شورقاضی عبور کردیم و در حدود ۲ کیلومتر با مینی بوس در جاده خاکی، داخل کویر حرکت کردیم، سپس خودروها را روی یک بلندی پارک کرده و در ساعت 7 راهپیمایی را به همراه همنوردان مهمان نواز ورامینی آغاز کردیم.

دوستان عزیز گروه پرسون در ورامین، به ویژه برادران کلایی و آقای حیدری همیشه در برنامه های کویر ورامین همپای گروه هستند و ما ازهمراهی و مهمان نوازی شان سپاسگزار هستیم.

هوا سرد بود و نسیمی ملایم صبحگاهی هم می وزید، آسمان آبی و زیبا بود.

فراز و فرود از تپه های ماسه ای خوش رنگی که زیر نور خورشید می درخشیدند، نرمی شن های کویر زیر پایمان و راهپیمایی در کانال هایی که در اثر جاری شدن آب باران تشکیل شده اند ، بسیار لذت بخش بود.

درکنار مجسمه های سنگی زیبایی که در اثر فرسایش ایجاد شده اند  وبسیار هم جالب هستند هم کلی عکس یادگاری گرفتیم.

ردپا و جای خواب حیوانات وحشی و اهلی لابه لای سنگ ها، فسیل های صدف و جانوران کوچک دریایی و پوکه فشنگ های شکارچیان از دیدنی های مسیر بود.

در داخل کانالهای مسیر به سربالایی تند و شدیدی رسیدیم که به علت شن اسکی بودن صعود به آن سخت بود، به هرحال با موفقیت سربالایی را طی کردیم وبه روی یال رسیدیم و روی یال مسیررا ادامه دادیم.

ساعت 9.50 برای صرف صبحانه حدود نیم ساعت توقف کردیم.

بعد از صبحانه مسیر را به سمت قله طلا ادامه دادیم. در راه شکارچی ای را دیدیم که شکارچی کل و بزکوهی بود، گلایه کردیم و درخواست برای رحم کردن به این حیوانات وشکارچی گلایه داشت که شکاری وجود ندارد...

ساعت 11.40 موفق به زیارت قله مرکش یا طلا شدیم.

نام این قله در نقشه مکرش است و در ۲۰ کیلومتری شهر پیشوا واقع شده است ، افراد محلی به آن قله طلا هم می گویند ، زیرا در گذشته  فکر می کردند در این محل طلا وجود دارد و حتی چندین حفاری غیر مجاز هم انجام شده است که آثار آن روی قله مشهود است. نام دیگر این قله، قله ی تاج خروسی است به این علت که شکل قله از دور مانند تاج خروس می باشد. ارتفاع قله از سطح دریا ۱۴۵۰ متر است و ارتفاع نقطه صعود از سطح کویر ۹۰۰ متر و ارتفاع طی شده برای صعود ۵۵۰ مترولی مسیر طولانی ست. این قله برای عموم ناشناخته است و بیشتر اهالی ورامین و پیشوا به این قله صعود می کنند.

از روی قله تمامی مناطق اطراف ، در شمال شهر شریف آباد، شهرک های صنعتی و جاده ی تهران به مشهد و در غرب شهرهای پیشوا و ورامین و قرچک و روستاهای اطراف و در جنوب جاده قم به گرمسار و خط آهن تهران مشهد و دشت بزرگ و معدن مکرش ، در شرق کویر و بیابانهای زیبای منطقه بسیار دیدنی و جذاب هستند.

حدود نیم ساعت بر روی قله مشغول عکس گرفتن و خوش و بش و استراحت بودیم.

مسیر برگشت طبق صلاحدید استاد تاجبخش مسیری غیر از رفت انتخاب شد که مسیری طولانی تر ولی زیباتر بود.

ساعت 14.50 در منطقه ای صاف و خوش منظره بساط ناهار را پهن کردیم، بعد از استراحت و گپ با دوستان مسیر بازگشت را ادامه دادیم.

در ادامه راه به دشتی زیبا و کویری با خاک نرم و درختچه های کوتاه که برگهای قرمز خوشرنگی داشتند ، رسیدیم و دقایقی برنامه رهاسازی یا ریلکسیشن داشتیم.

در پایان مسیر هم دوستان و همنوردان عزیز ورامینی  با میوه و دوغ گوارا از ما پذیرایی کردند و مثل همیشه بسیار خوش گذشت.

کویرنوردی برای ما که برنامه های گروه بیشتر به سوی کوهستان است، تجربه ای جذاب و دلپذیر از زیبایی های بی نهایت کویر است.

مسافت مسیر رفت و برگشت حدود ۱۸/۵ کیلومتر برآورد شد.

بعد ازخداحافظی با دوستان و همنوردان ورامینی، در ساعت 17 سوار مینی بوس شدیم  و به سمت تهران بازگشتيم.