دره هملون و ارتفاعات 90.3.20

عکاس : آقایان کشاورز، جعفری

گزارشگر : زهرا فراهانی

تعداد همنوردان :34 نفر

ساعت 6.20  صبح با تاخیر یکی از دوستان از روبروی فرهنگسرای بهمن به مقصد خود حرکت کردیم .

دره هملون، دره کوچک و کمي صخره اي در 30 کيلومتري جاده جاجرود بعد از روستاي ميگون پس از پل اهني، واقع است و داراي آب و هواي خنک درفصل بهار و اوايل تابستان است.مسير روستا، تنگه و دره زيباي هملون از جاده شمشك شروع شده، با عبور از تنگه اي صخره اي و يك شيب ملايم از كنار جويباري زيبا به سمت دشتي پر گل امتداد مي يابد. غارهاي كوچك در دل صخره ها از زیباییهای این منطقه است . که در این منطقه مدرسه یخنوردی هم می باشد .

منطقه زیبای رودبار قصران میدان فشم به سمت شمشک بعد از روستای میگون ، 40 کیلومتری از تهران دور شده ای که یک ابتدای مسیر مدرسه یخ نوردی و بعد هم تنگه ای به واقع تنگ و  غارهایی و بعداز گذر از پل آهنی  به در ه هملون می رسیم که غارهایی در مسیر و اطراف رودخانه می باشد و مجبوریم چندین بار مسیر رودخانه را از میان آب رد بشیم  که در میان دشت به یک چشمه زیبایی می رسیم  بچه ها آبی می نوشند و ادامه مسیر را میرویم تا ساعت 9.15 که کنار رودخانه  و زیر درختان 20 دقیقه برای صبحانه توقف می کنیم.

مجددا حرکت نموده وپس از یکساعت کوه پیمایی در ساعت 10.45 به یک گوسفندسرا می رسیم و چند تا عکس یادگاری می گیریم و سپس تعدادی از بچه های گروه در این مکان می مانند .

در ساعت 11گروه به تعداد 23  نفر  از ته دره  به سمت قله حرکت کردیم.مسیر صخره ای بسیار زیبایی را طی نموده و پس از چند عکس یادگاری با تشخیص حاج آقا به سمت چپ و راه پاکوب تغییر مسیر دادیم.  این زمان بود که بارندگی آغاز شد و ما دانستیم که بدلیل بارندگی و لغزندگی سنگها تغییر مسیر حرکت چقدر بجا و لازم بوده است.

هدف ما امروز رفتن به قله سی چال بود ولی به علت شدید شدن بارش وتگرگ وبوران مجبور به پناه گرفتن در دل صخره ها شدیم و ساعت 13.30 که در ارتفاع 3100 متری بودیم تصمیم به بازگشت  گروه 23 نفره ما گرفته شد . با کم کردن ارتفاع شدت بارش هم کمتر شد. ولی تا رسیدن به کنار چشمه و گوسفند سرا همچنان بارندگی ادامه داشت.

اما یاد آن تگرگ هایی که به صورتمون می خورد و سردمون شده بود بخیر ،البته این پایین که هستیم اینو می گیم . اونروز یاد گرفتیم که همیشه در ارتفاعات تجهیزات کامل به همراه داشته باشیم. چون واقعا هوای کوهستان هیچوقت قابل پیش بینی کامل نیست.

در ساعت 15 به دشت اولیه کنار چشمه  رسیدیم و بعد از کمی استراحت در آفتابی دلچسب و خوردن ناهار در ساعت  16 به سمت مینی بوس ها حرکت کردیم و گر چه همچنان خیس و گل آلود بودیم  در طول مسیر  سری هم به آبشار بین راه وغارها زدیم اونم از روی کنجکاوی که همه مشتاق به غار شده بودند .

این هفته هم در فضایی بسیار عالی و طبیعت  زیبای بهاری  برنامه را در ساعت17.30  به اتمام رساندیم و به سمت تهران حرکت کردیم .

جای همه دوستانی که نبودن خالی ...