قله اسپیدچال 1400.10.10

عکس : مجتبی عارفی

گزارش : امیرحسین پاکزاد

با تشکرویژه ازآقا پاکزاد عزیز

روز جمعه به همراه دوستان از نازی آباد حرکت کردیم و در نیمه راه مهمان برنامه آقای فرجی را سوار کرده و به طرف فشم راه افتادیم. با دیدن تابلوی روستای امامه وارد آن شدیم و حدود 300 متر مانده به میدان مهرچال ماشین را پارک نمودیم.

محل شروع برنامه درست در سر پیچ جاده حدود 400 متر مانده به میدان مهر چال سمت چپ وارد دره ای شدیم که در ابتدای آن رودخانه و کمی بالاتر یک استخر خالی آب که در آن درخت روییده بود و یک لوله آب که از آن آب برداشتیم.

ساعت 7.15 صبح برنامه را شروع کردیم و وارد مسیر زمستانه این قله شدیم.مسیرهای دیگری هم وجود دارد ولی مسیر یاد شده خطر سقوط بهمن را ندارد و اکثر گروه ها از این مسیر استفاده می کنند.از اینجا تا خود قله مسیر با شیب تندی همراه است و روستای امامه هم در پشت سر ما واقع میباشد. هوا هم سرد و نیمه ابری بود و نسیم خنکی هم در حال وزیدن بود.

به محض اینکه خورشید از پشت ابرها بیرون آمد و گرمای لذت بخشی را به ما منتقل کرد تصمیم به خوردن صبحانه گرفتیم. پس از 20 دقیقه استراحت و خوردن صبحانه در ساعت 9/30 به راه افتادیم.

ساعت 10/10 روی قله بودیم. گروه‌های کوهنوردی از جمله همنورد سلام و فراز شهران هم روی قله بودند.آقای رضایی مجری برنامه کوه گشت هم با یک گروه به قله رسیدند و با کواد کوپتر مشغول گرفتن فیلم و تهیه گزارش بودند. قله های گلوگان و ورجین در جنوب و قله های آتش کوه و ساکا درشرق قله توچال در جنوب غربی و قله های همهن و پیرزن کلون هم در سمت شمال دیده می‌شود.

پس از 50 دقیقه  استراحت و گرفتن فیلم و عکس ساعت 11 به طرف پایین حرکت کردیم. به دلیل شیب زیاد و یخ زدگی احتمال لیز خوردگی هم زیاد بود که به خیر گذشت و همگی صحیح و سالم ساعت 1 سوار ماشین شدیم و به طرف تهران حرکت کردیم.

مشخصات برنامه

1-قله اسپید چال با ارتفاع 3225 متر ارتفاع یک برنامه کوتاه و خوب زمستانه مي باشد.

2-فقط در ابتدای مسیر آب وجود دارد و تا خود قله دسترسی به آب نداریم.

3-ادامه مسیر قله به طرف شمال شرق پس از افت و خیزهایی به قله همهن میرسد که با دو قله پیرزن کلوم و مهر چال قلل سه گانه دور کاسه مهر چال را تشکیل می‌دهند.

4-نقطه صعود قله کلوگان واقع در روبرو و قسمت جنوبی قله اسپید چال همان میدان دوراهی امامه پایین و امامه بالا میباشد که برای صعودهاي زمستانی و یک روزه مناسب می‌باشد.