قله سیاه سر 1400.2.31
تاریخ : چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 10:40

عکس : مجتبی عارفی

گزارش : محمود غرات

با تشکر ویژه از آقای پاکزاد عزیز...

به نام خداوند بخشنده و مهربان

جمعه 1400.2.31  قله سیاه سر

ساعت ۶ صبح مطابق برنامه به همراه دوستان از نازی آباد به سمت جاده امامزاده داوود حرکت کردیم. هوای خنک و جاده کمی شلوغ بود. پس از گذشتن از منطقه ی شهران و سپس روستای سولقان به پل بزرگی که معروف به پل چینی هاست رسیدیم ، ماشین را در کنار رستوران سایه در زیر پل پارک کردیم و ساعت 6.50 از جاده ی خاکی ای که روبه روی رستوران قرار دارد به سمت بالا حرکت کردیم .

دویست متر اول جاده پهن و ماشین رو است اما در ادامه به شکل پاکوب تندی به سمت بالا ادامه دارد. هوا بسیار خنک و دلپذیر بود. بعد از طی مسافتی به یک اتاقک نگهبانی رسیدیم ، آقای پاکزاد‌ به سگ نگهبان غذا دادند و بعد از خوش و بشی با نگهبان، کنار پایه های عظیم پل و جاده ی شمال و تقاطع آن با جاده ی امامزاده داوود چند عکس یادگاری برداشتیم.

سپس مسیر را به سمت بالا ادامه دادیم و به تابلوی منطقه ی چم‌ چم رسیدیم ، روی تابلو زیر کلمه ی چم چم در مورد علت نامگذاری این منطقه به چم چم توضیحی داده شده است که علت نامگذاری به دلیل مسیر پر پیچ و خم آن است و تا منطقه ی سنبلا ۴۵ دقیقه پیاده روی دارد.

بعد از طی مسافتی در مدت ۱۵ دقیقه به تابلوی بعدی رسیدیم که منطقه ی سنگ آب را نشان میداد و توضیح داده شده بود که علت نام گذاری به سبب جمع شدن آب در گودی سنگ و استفاده ی آب توسط حیوانات می باشد.

مسیر را به سمت سنبلا ادامه دادیم و به تابلوی دو دره که علت نامگذاری را به دلیل اتصال دو مسیل به این دره نوشته اند ، رسیدیم . کنار همه ی تابلو ها هم عکس یادگاری برداشتیم .

بالاخره به منطقه ی سنبلا رسیدیم ، در اینجا یک باغ گل عسل وجود دارد باغ پر بود از گلهای بنفشه ، سنبل ، لاله…… و گیاهان متنوع و علف های بلند که باد میانشان می پیچید و موج زیبایی شکل می داد .

در این میان باغ پر درختی هم هست که ما با کسب اجازه از صاحب باغ که حضور داشت برای صرف صبحانه به این باغ زیبا رفتیم. صبحانه ای دلچسب با چای ذغالی در هوایی خنک ، کنار دوستان ، واقعا لذت بخش بود.  چشمه ی آبی هم وسط باغ وجود دارد که به استخر باغ می ریزد.

بعد از صرف صبحانه ،مسیر به سمت قله را ادامه دادیم و پس از دو ساعت کوهپیمایی به پای قله رسیدیم، نیم ساعت آخر مسیر کاملا سربالایی و صخره ای با سنگهای ریزشی بود. در ساعت 10.50 به قله سیاه سر با ارتفاع ۲۶۳۰ متر رسیدیم.

بر روی قله ، قله های اطراف مثل سنگان، وردیج، وارش، آسیاب بادی، رندان، بندعیش ، گرکوه، پهنه حصار … و همچنین روستاهای اطراف مانند کشار علیا ، کشار سفلی ، سنگان ، وردیج ، واریش ، تالون به زیبایی دیده می شوند.

حدود نیم ساعت روی قله استراحت کردیم و عکس برداشتیم و بعد به سمت پایین حرکت کردیم. دوباره به  باغ زیبای آقا اسماعیلی رسیدیم و کمی توقف کردیم و چای خوردیم .

سپس حرکت را ادامه دادیم و به منطقه سنبلا رسیدیم و بعد از کنار تابلو‌ها عبور کرده ‌وبه جاده ی خاکی که ماشین را پارک کرده بودیم رسیده و سوار ماشین شدیم و به سمت تهران حرکت کردیم .

در طول مسیر هم در یک پارک توقف کردیم و ناهار خوردیم . بعد از ناهار و استراحت سوار ماشین شدیم و به سمت تهران حرکت کردیم .