دماوند - روح افزا - دره تار رود 1400.2.10

عکس : مجتبی عارفی

گزارش : امیرحسین پاکزاد

با تشکرویژه ازآقا پاکزاد عزیز

ساعت 6 صبح روز جمعه به طرف دماوند حرکت کردیم. بعد از میدان امام خمینی یا میدان فرامه از کوچه سمت راست بیمارستان حضرت فاطمه وارد محله روح افزا شدیم.در انتهای کوچه آلیه دره ماشین را پارک کرده و به راه افتادیم.

هوا به قدری خنک بود که مجبور به استفاده از پوشاک گرم شدیم و پس از روشن نمودن برنامه ثبت مسیر در ساعت 7/30 به راه افتادیم. کمی جلوتر به یک دو راهی رسيديم. مسیر سمت چپ به دره شهر جوب و آبشار آینه رود میرسد.

مسیر سمت راست به دره روح افزا و دره آلیه دره و دره گروباز و در نهایت به دریاچه تار میرسد. سمت راست را انتخاب کرده و پس از یک شیب تند به رودخانه تار رود رسیدیم.

صدای رودخانه و آواز پرندگان و سرسبزی اطراف و هوای بهاری و رویت آبشارهای فصلی داخل دره لذت کوهنوردی را دو چندان کرده بود.

پاکوب در بسیاری قسمتها باریک و ریزشی شده و حرکت در داخل دره را مشکل میساخت. در واقع در بعضی قسمتها باید از رودخانه رد شده و از پاکوبهای ضعیف روبرو استفاده می کردیم که اصولا به علت خروشان بودن رودخانه میسر نبود.

بنابراین جهت رعایت اصول ایمنی در دره ای که به جز ما هم هیچ گروه دیگری حضور نداشت مسیر کنار رودخانه را رها کرده - به طرف شمال دامنه را صعود نموده و جای سرسبز و مسطحی پیدا کردیم و صبحانه را در آنجا صرف نمودیم.

مسیر کنار رودخانه دارای دره های زیاد و اکثر دره ها آب از آنها جاری میباشد و همه آنها به رودخانه تار رود میریزد.

بعدا روی نقشه دیدیم که کمی جلوتر از آن جایی که دور زدیم و تغییر مسیر دادیم چشمه آینه وجود دارد.

مسیر به طرف شمال را ادامه دادیم و در کنار مسیر آب به گیاه پونه برخوردیم که هوا را معطر و خوشبو کرده بود. و همگی مشغول کندن پونه شدیم.

چند قدم آن طرف تر شاخ حیوانی را پیدا کردیم که معلوم بود تازه شکار شده است. بر روی خط الراس قرار گرفتیم و به طرف غرب حرکت کردیم.

حدود ساعت 1/30 بود که به ماشین رسیدیم و به طرف تهران حرکت کردیم.