چنار شرق - قله اشندر 1400.1.27

با تشکرویژه ازآقا پاکزاد عزیز

به نام خداوند بخشنده و مهربان

جمعه ۱۴۰۰/۱/۲۷ قله اشندر

ساعت ۶ صبح روز جمعه همراه دوستان عزیز به سمت جاده ی فیروز کوه حرکت کردیم . هوا خنک و تمیز و مسیر هم خلوت بود. به شهر دماوند رسیدیم و بعد از میدان امام خمینی و طی حدود ۵ کیلومتر ، وارد روستای چنار شرق شدیم ، بعد از پشت سر گذاشتن روستا به یک دوراهی رسیدیم که راه سمت راست به روستای اشندر و راه سمت چپ به دریاچه ی تار می رود. وارد مسیر سمت راست شده و به انتهای روستای اشندر رسیدیم و ماشین را پارک کردیم .

ساعت 7.30 بود که حرکت به سمت قله را آغاز کردیم .

دره ی بسیار زیبایی در ابتدای مسیر وجود دارد که به شکل رود دره است و آب زلالی در آن به شکل چندین چشمه موجود است. ادامه مسیر را از کنار سیم خاردارهای متعلق به منطقه ی نظامی پادگان حیدر کرار ، ادامه دادیم .

هوا بسیار پاک ‌و کمی سرد بود، آواز پرندگان به گوش می رسید. تشعشع نور خورشید از لابه لای ابرها، سنگریزه هایی با اشکال هندسی منظم و گیاهان زیبا و خوشرنگ و گل های زرد که به گل ریزه معروفند ، مسیر را چشم نواز کرده بودند.

پس از یک ساعت کوهپیمایی در مسیری با پاکوب تقریبا مشخص به دشت نسبتا وسیعی رسیدیم و برای صبحانه توقف کردیم و بعد از حدود نیم ساعت ،حرکت به سمت قله اشندر را ادامه دادیم.

در اینجا پاکوب دیگر مشخص نبود و ما با توجه به آگاهی از حدود تقریبی قله مسیر را پیدا می کردیم.

دامنه ای را با شیب تند بالا رفتیم. در میانه مسیراز دور گروه کوهنوردی را دیدیم که در دره روبرو روی یک شیب تند متوقف شده و ظاهرا مسیر را گم کرده بودند.

پس از این شیب تند به دره ای رسیدیم با برف انباشته از زمستان که  ارتفاع برف به یک متر هم می رسید. برای رسیدن به قله ناگزیر به عبور از برف بودیم. بنابراین با احتیاط از روی برف مسیر را طی نمودیم تا به پای قله رسیدیم.

در قسمتهای پایانی راه  دست به سنگ شدیم و با عبورمحتاطانه از صخره ها  در ساعت 11.10 به قله ی اشندررسیدیم.

روی قله عکس برداشتیم و کمی هم استراحت کردیم. مناظر اطراف از بالای قله بسیار زیبا بودند و قله های دماوند و زرین کوه و تلکمر به وضوح دیده می شدند .

بعد از ده دقیقه قله را ترک‌ کردیم و به سمت پایین به راه افتادیم . مجددا  بسیار با احتیاط فرود آمدیم. در ادامه به دشتی زیبا رسیدیم و کمی تره کوهی چیدیم.

در ادامه راه رفته را دوباره به سمت روستای اشندر پیمودیم وساعت 14  سوار ماشین شدیم و به سمت جاده حرکت کردیم.

پس از ناهار در شهر دماوند برای دیدن یک گورستان قدیمی به نام گیلیارد (که دارای دو بخش قدیم و جدید است و در بخش قدیم آن آثاری مربوط به قرون ۵و ۶ هجری وجود دارد) توقف کردیم، در این گورستان قدیمی ، سنگ قبرها حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر ضخامت دارند .

در انتها از آقای سهرابی که از کوهنوردان خوب منطقه هستند و در این برنامه از راهنمایی های ایشان بهره بردیم و از آقای پاکزاد عزیزدوست و همنورد گرامی که زحمت جمع آوری اطلاعات و شناسایی منطقه را کشیدند بسیار سپاسگزاریم.