قله پهنه سار 99.6.14

سنگان - قله پهنه سار  99.6.14

عکس : مجتبی عارفی

گزارش : امیرحسین پاکزاد

با تشکر ویژه از آقای پاکزاد عزیز...

معرفی روستای سنگان

سنگان روستایی زیبا و کوهستانی در شمال غربی تهران و بعد از سولقان قرار دارد. این روستا دارای 4 محله به نام‌های محله بالا و محله وسط و محله پایین و باغدره می باشد. دو اثر ملی آبشار سنگان و درخت هزار ساله امامزاده قاسم در فهرست میراث طبیعی ایران قرارد دارد.

آبشار سنگان با بلندای 30 متر در ارتفاع 2575 متری از دریا قرار دارد. امامزاده قاسم هم برادر امامزاده داود می باشد که در انتهای سنگان بالا قرار گرفته است. آبشار سنگان در تمام فصول سال آب جریان دارد و در فروردین و اردیبهشت بیشترین میزان آب را دارد. در فصل زمستان هم قندیل بزرگ و زیبایی هم زیر آبشار تشکیل می شود.

مسیر دسترسی به سنگان بزرگراه نیایش یا هاشمی رفسنجانی، فلکه دوم شهران، خ کوهسار،به طرف امامزاده داوود، بعد از سولقان، سمت چپ ورودی سنگان

قلل قابل دسترسي از روستای سنگان

4-جاده چالوس روستای خور

5 - جاده چالوس روستای چاران

6-جاده چالوس روستای کندر

رشته کوه پهنه حصار بین جاده چالوس و جاده سولقان قرار گرفته است. از سمت شمال به شهرستانک و از سمت‌ غرب به روستای خور و جاده چالوس و از شرق به ده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه وردآورد و واریش ختم می شود.

قله پهنه حصار را بارها از مسیر ده واریش صعود کرده بودیم. ولی این بار از مسیر سنگان مسیر نرمال که بیشتر کوهنوردان از این مسیر استفاده می‌کنند.

در فصل بهار شکوفه‌های درختان سیب و گیلاس و در فصل تابستان سرسبزی و سبز بودن درختان و در فصل پاییز زردی و تنوع رنگ درختان و در فصل زمستان برف و سفیدی درختان و قندیل زیر آبشار از جاذبه های این مسیر میباشد.

ساعت 5/30 از نازی آباد به طرف امامزاده داوود حرکت کردیم. با دیدن تابلوی سنگان در سمت چپ به طرف سنگان پائین حرکت کردیم. در طول مسیر به طرف سنگان بالا به دلیل احداث جاده آزاد راه تهران شمال دستخوش تغییرات قابل ملاحظه شده بود و در برخی نقاط نیاز به تعمیر و ترمیم دیواره جاده و آسفالت آن بود.

در انتهای سنگان بالا نزدیک امامزاده قاسم (برادر امامزاده داوود) ماشین را پارک کرده و 6/45 حرکت را آغاز کردیم.

در طول مسیر تا آبشار از کنار باغات متعلق به روستاییان رد شدیم که مملو از درختان گردو و گیلاس و آلبالو و سیب و گلابی بود. یک سنگ خیلی بزرگ هم در نیمه راه وجود دارد که کنار آن عکسی به یادگار گرفتیم.

نزدیک آبشار سمت چپ غار بیوک آقا میباشد که جانپناه مناسبی برای شب مانی میباشد.

ساعت 8/30 به آبشار رسیدیم و صبحانه را صرف نمودیم.

حاج آقا تاجبخش مسیر جدیدی را پیشنهاد کردند که از سمت چپ غار بیوک آقا تا انتها میرفتیم و بعد به سمت بالا و گرده سنگی بزر گ را دور زده و روی یال قرار گرفته و به سمت قله میرفتیم. به دلیل شیب زیاد مسیر بچه های گروه از آن استقبال نکردند... devil

به سمت راست آبشار رفته و آن را دور زده و با استفاده از سیم بکسل تعبیه شده از صخره بالا رفته و به بالای آبشار رسیدیم.

از اینجا دو مسیر وجود دارد. یکی مسیر نرمال که در سمت راست و دارای پاکوب مشخص میباشد. و دیگری مسیر سمت چپ که باید پس از عبور از مسير آب به روی یال سمت چپ برویم.

گروه کوهنوردی توچال که حدوداً بیست نفری می‌شدند از مسیر نرمال و سمت راستی استفاده کردند. ولی گروه ما یال سمت چپ را انتخاب کرده و شروع به بالا رفتن کردیم.

مسیر دارای شیب تندی نسبت به مسیر نرمال داشت اما راه نزدیکتر میشد.

ساعت 11 روی گردنه ای قرار گرفتیم که در غرب ان روستای خور کاملآ مشخص بود. به روی خط الراس قرار گرفتیم و از مسیری سنگلاخی به طرف بالا و قله حرکت کردیم. ساعت 12 به قله رسیدیم.

از روی قله دشت پهنه حصار امامزاده بی‌بی زرین قمر کاملآ پیدا بود. قلل پهنه حصار و بارو و کندر و چشمه شاهی به شکلی دایره وار دور این دشت قرار گرفته است .

نیم ساعتی روی قله بودیم. بعد از استراحت و گرفتن عکس به طرف پایین حرکت کردیم. از مسیر نرمال به دلیل شیب کمتر برای پایین آمدن انتخاب کردیم.

با احتیاط از سیم بکسل پایین آمدیم و نهار را کنار آبشار صرف نمودیم. گاهی هم باد قطرات إب را به صورت اسپری طرف ما میاورد که با خنک شدن وخیس نمودن ما لذت و نشاط خاصی را به ارمغان می آورد.

ساعت 5 به امامزاده قاسم و محل پارک ماشین خود رسيديم.