ده واریش به قله اصلی پهنه حصار97.6.9

سرپرست:آقای قربانی

عکس و گزارش : آقای پاکزاد

برنامه صعود ده واریش به قله پهنه سار

پهنه حصار یا پهنه سار قله ای در ارتفاعات شمال غرب تهران با ارتفاع 3370 که درکاسه آن دشتی با ارتفاع 3150 و امامزاده ای به نام بی بی زرین قمر که در پهنه این دشت زیبا و سرسبز قرار گرفته است

راههای منتهی به این رشته کوه عبارتند از

1-سمت شرق روستای سنگان

2_سمت جنوب روستاهای وردیج و واریش

3-سمت غرب ارنگه ، کندر، خور

از قلل این رشته کوه میتوان به قله چشمه شاهی اشاره کرد.

این جمعه نیز سعادت حضور در کوه و در کنار همنوردان گروه پرسون را پیدا کردم.

ساعت 10_5 زیر پل گیشا سوار ماشین آقای غرات شده و به سمت اتوبان همت حرکت کردیم. بعد از آبشار تهران و دریاچه خلیج فارس وارد جاده کندرو شهید اردستانی شدیم. با دیدن تابلوی وردیج و واریش به طرف شمال تغییر مسیر دادیم.

از بزرگراه همت حدود 12 کیلومتر تا ده واریش فاصله داریم. جاده ای کوهستانی که در میانه راه روستای وردیج قرار دارد. با صخره های نسبتا بزرگ با برجستگی و فرورفتگی هایی که به مانند تابلوی از اشکال حیوانات و آدمک های سنگی را تداعی میکند. این محل به نام دامنه ارواح سنگی و یا آدمک جیان معروف است و در اثرفرسایش باد به وجود امده است.

بعد از وردیج به واریش میرسیم. در ابتدای روستا ماشینهای خود را در پارکینگی که به تازگی درست شده بود پارک کردیم.

ساعت 6 صبح حرکت خود را از ده واریش آغاز کردیم.

هوا هنوز گرگ و میش بود و نسیم خنکی در جریان بود.

وارد خیابان مسیح الله دین محمدی شدیم. در انتهای ده تعدادی استخر در حال احداث بود که حکایت از کمبود آب و ذخیره برای آبیاری باغات داشت. در ادامه مسیر قلل واریش 1 و 2 در سمت چپ و راست ما قرار داشت را مشاهده نمودیم . به قسمتهای سرسبز و درختان و جوی آب رسیدیم.در انتهای آن کنار یک سد کوچک که بر روی رودخانه زده شده بود برای صرف صبحانه توقف کردیم.

ساعت40_7 مسیر پاکوب را به طرف گردنه پیش گرفتیم. یک گروه کوهنوردی هم از ما پیشی گرفت. این هم بماند تا بعد...cool

نرسیده به تنگه _ سمت چپ کوهی مانند کوه ارواح سنگی وردیج نمایان شد که در پایین آن شکل چکمه مانندی به وضوح دیده می شد. بعد از آن به پله آهنی که توسط هیئت کوهنوردی شهر قدس برای عبور از تنگه نصب شده است میرسیم. دستشان درد نکنه و چقدر صعود را همنوردان راحت کرده است.

بعد از پله آهنی سنگ توافق را میبینیم. سنگی مخصوص و علامت گذاری شده که مختص گروه پرسون میباشدcheeky و دو مسیر متفاوت یکی مسیر کوتاه و دیگری مسیر طولانی را نشان می دهد.

مسیر طولانی  را انتخاب کرده و با رسیدن به گردنه آنرا دور زده و به جای صعود به چشمه شاهی از زیر صخره های ستبر پهنه سار در ساعت 10 به دشت پهنه سار رسیدیم.

نزدیک امام زاده بی بی زرین قمر دقایقی را جهت استراحت و خوردن چای و عکس گرفتن گذراندیم. گروهی که از ما جلو زده بود تازه به دشت رسیده و با تعجب به ما نگاه میکردند و از خودشان می پرسیدند که ما چطوری زودتر از آنها رسیدیمcheeky. همه اعضای گروه پرسون به راه بلدی آقای تاجبخش اعتراف کردند.

ساعت 10.10  به طرف قله حرکت کردیم. و ساعت 11 قله بودیم. گروه های دیگر هم ازمسیر سنگان آمده بودند. بعد ازکلی عکس انداختن و میوه خوردن مسیر برگشت را پیش گرفتیم.

مسیر برگشت هم کمی متفاوت با مسیر رفت بود. گذر از یک دالان تنگ و البته زیبا به همراه یک شن اسکی جانانه که درست پایین تر از پله آهنی سر در آوردیم. ناهار را در همان جایی که صبحانه خورده بودیم صرف کردیم وساعت 4 بعدازظهر به ده واریش رسیدیم.