دراز دره دارآباد 97.3.25

برنامه :دراز دره دارآباد 97.3.25

سرپرست : امیرحسین پاکزاد

عکس_گزارش: رسول بهزادیان

از دارآباد تا درازلش (970325)

می دانستیم فردا یک روز با هوای مطبوع خواهد بود. لذا برآن شدیم مسیری زیبا را برای کوهپیمایی انتخاب کنیم و انتخاب ما از دارآباد تا عمق نهرهای پرآب کوهستان بود.

بر اساس برنامه ریزی قبلی صعود را ساعت ۶.۱۰ صبح ازمیدان دارآباد شروع نمودیم در مسیر سنگفرش ادامه دادیم ، در منطقه "سربند غلاک" دقایقی توقف نموده و نقشه کوهستان توچال و مسیرها را مطالعه نمودیم . در ادامه را از کنار تقاطع "سر یال شن سیاه " گذشته و به موازات دره و جریان آب پیش رفتیم .

گلهای ختمی با رنگهای زیبا و متنوع جلب توجه می نمود . از منطقه "دو آب سیر دورود" که در آنجا  مسیر دره و آبشار "کبوترخان" جدا می شد گذشته و در مسیر شیب دار و مارپیج پیمودیم و " گرده کبوترخان" را پشت سرگذاشتیم. نوار سبز درختان در مسیر آب ، گویی رگه حیات را در دل کوهستان سنگی و سترگ دوانده بود . در ادامه مسیر به مزرعه گل ختمی رسیدیم و اراده گروه بر آن قرار گرفت تا تصویر خود در کنار این پهنه زیبا ثبت نمایند .

همچنان با صلابت به راه خود ادامه دادیم تا در ساعت ۴0. 7 آبشار" چال مگس" را با ریزش زیبای آب مقابل خود یافتیم .مسیر در سمت چپ به صورت دیواره و صخره ای بود که به کمک طناب از آن بالا رفته و بسوی "هفت حوض " پیش رفتیم .

همچنان به موازات دره پر آب پیش رفته و لحظات را ثبت نموده و "چشمه سر هفت حوض " را نیز پشت سر گذاشته و ساعت ۴0. 8 به منطقه "باغچه خلیل " وارد شدیم که در آن انبوه درختان گردو نظرمان را جلب نمود و محیط را برای صرف صبحانه مناسب تشخیص دادیم .

پس از صرف صبحانه و چای کیسه ای مخصوص در ساعت 9.10 در امتداد رودخانه به سوی مقصدی نامعلوم ادامه داده و همزمان از زیبایی مسیر لذت برده و در هر فرصتی لحظات خاطره انگیز را به ثبت رساندیم . در راه مار خوش خط و خالی را دیدیم که وحشت زده از خطر انقراض خود در سوراخی در پشت یک سنگ مخفی نمود .

ساعت ۱۱ روبروی دیواره ضلع شمالی اتراق و به خوردن و آشامیدن مشغول شدیم و ساعت ۱۱.۲۰ به سمت شمال و در مسیری که شیب فزاینده ای داشت پا کوبیدیم . در دیوار روبرو خط سفید جریان آب زیبایی خاصی به کوهستان می بخشید .

در ساعت 11.40 به سمت چپ متمایل شده و در امتداد دره پیش رفتیم ، از نهر آب گذشته و روی تیغه ادامه داده وبا گامهای استوار به سوی خط الراس پیش رفتیم .

حدود ساعت ۱۲ با کمال ناباوری تصمیم به برگشت گرفته شد frown، در این وضعیت غم واندوه به سنگینی کوه توچال برشانه های من سنگینی میکرد .crying

با فرود در دره  مسیر برگشت را به سمت شرق و به سوی دراز لش تغییر دادیم . مسیر با پوشش گیاهی کوتاه و با شیب به سمت بالا را ادامه دادیم.

در مسیر روی یک صخره تنها یک "اگاما " که نوعی مارمولک است مغرورانه و با گردنی افراشته از گوشه چشم ، ما میهمانان ناخوانده را می پایید و نگاهش چقدر تحقیر آمیز بود .

ساعت ۱۴.۳۰ کنار باغ با چند نفر کوه گرد که از دوستان عالیجناب تاجبخش بودند عکس یادگاری گرفتیم و نهایتا ساعت ۱۵ به چشمه دراز لش با ارتفاع 2379 متر که درختان زیادی آن را احاطه نموده و محیط دل انگیزی پدید آورده بود رسیده و جهت صرف نهار اتراق نمودیم .

در آنجا آقای ایرج صفا ،دوست اقای امیر هراتیان به ما دم کرده آویشن و چای کوهی داد که نوشیدیم و بسیار لذت بخش بود .

ساعت ۱۴.۰۵ پس از گرفتن عکس در زیر سایبانی زیبا به سمت پایین و با شیب تند ادامه داده و پس از طی مسافتی مسبر زیگزاگ شروع شد .

در ساعت ۱۷ منطقه سربند غلاک رسیده و با یک سگ از نژاد اشرافی آشنا شدیم و پس از لختی استراحت در ساعت ۱۷.۰۵ حرکت نموده و در ساعت 17.30 به مبدا صعود –میدان دارآباد رسیدیم و با شادمانی و مغرور از نتیجه پیکار با کوهستان سترگ راه خانه را در پیش گرفتیم.