قله اسپیلت 97.1.17

وقتی با جوان ها همسفری

وقتی با خوب ها همنوردی

وقتی با آن ها لحظات مانا و پر خاطره میشود

روزها مثل دوران کودکی   باز باران با ترانه    میخورد بر بام خانه ....

تکرار میشود...

بعد از اتمام تعطیلات نوروزی و ۲ هفته دوری از کوه و کوهپیمایی همانند عاشقی که انتظار معشوق خود را میکشد وبی قراری میکند منتظر آدینه در سال جدید ودر آغوش کشیدن معشوقه بودم و هیجان برنامه ای جدید ورسیدن به قله در بهاری زیبا در وجودم بی تابی میکرد تا بتوانم دوباره کنترل ذهنم را در دست بگیرم و افکار پریشانم را آرام کنم وغرق در تماشای زیبایی محض و عظمت کوهها و قله های اطراف باشم

کوهها منبع زیبایی وشور و نشاط هستند و همیشه مارا آماده میکند تا با مشکلات زندگی روبرو شویم، کوه نه تنها توان جسمی بلکه قدرت ذهنی ما را هم به چالش می کشد. در کوهستان راه های پرپیچ و خم ؛ لذت رسیدن به قله، دره های شیب دار،  ابرهای باران زا ، وزش باد، آواز پرندگان ، همه دارای پیام می باشند. در سکوت کوهستان می توانید خود را بهتر کشف کنید و انسان تازه ای شوید و به همین دلیل است که زمان های رفتن به کوه برای تجدید روحیه ما اهمیت زیادی دارند.

وقتی جهان و خود خواهی های آن به درجه ای میرسد که از کنترل خارج است به کوه پناه میبریم و خودمان را در گم شدن در میان کوه ها پیدا میکنیم.

طبق معمول همیشه حرکت از جلوی درب فرهنگسرای بهمن در ساعت ۵ صبح شروع وپس از تکمیل همنوردان که با ورود دو بانوی کوهنورد تازه وارد به گروه همراه بود و جمع همنوردان به ۹ نفر رسید با سرپرستی استاد تاجبخش و هماهنگی خانم دکتر گچلو و عکاسی آقای ثنایی پس از عبور از خیابان در بند در ساعت 6:30 صبح از مسیر گلابدره استارت زدیم و پس از عبور از باغهای گلابدره همراه با نسیم صبحگاهی که هر کسی را مدهوش میکرد وارد دره وزباد شدیم .

در اواسط مسیر در جان پناه بیوک آقا ساعت 8:15 تا 8:45  را همراه با ترنم باران بهاری و آواز پرندگان در سکوت کوهستان شروع به صرف صبحانه نمودیم  و پس از عبور از مجاور اردوگاه کولکچال  به سمت چپ که حالا باران در ارتفاع بالاتر تبدیل به تگرگ شده بود تغییر مسیر دادیم و در راه رسیدن به قله اسپیلت طی مسیر نمودیم .

در ساعت 11 نرسیده به گردنه کلکچال یا زین اسبی باز هم به سمت چپ حرکت کردیم و حالا برف بسیار زیبایی شروع به بارش کرده بود و جدال بهار با تابستان بسیار تماشائی شده بود و تا اینجا دقیقا سه فصل  بهار پائیز و زمستان راشاهد بودیم و پس از رسیدن به قله فرعی اسپیلت و گرفتن چند عکس و توقف کوتاهی در راه رسیدن به قله و صخره ای شدن مسیر گروه دست به سنگ شد که با توجه به لغزندگی سنگ ها و راهنمائی های مداوم استاد تاجبخش با احتیاط کامل از صخره و سنگ ها عبور کردیم و در ساعت 11:20 بر فراز قله ایستادیم و محو تماشای قله های اطراف و زیبایی های مسحور کننده آنها شدیم و پس از گرفتن چند عکس یادگاری و آموزش قله شناسی اطراف توسط استاد و صرف ده دقیقه وقت، مسیر برگشت را پیش رو گرفتیم وباز هم با عبور از صخره و سنگ به قله فرعی رسیدیم و حالا در هنگام ظهر و بر آمدن آفتاب از ورای ابرها تازه بهار زیبائی های خود را به رخ میکشید.

پس از رسیدن به گردنه زین اسبی بنابر صلاحدید استاد تاجبخش به سمت غرب تغییر مسیر داده و راه رسیدن به پناهگاه شیر پلا را پیش گرفتیم و در ساعت 13پس از رسیدن به پناهگاه و صرف ناهار دورهمی و کمی استراحت  در ساعت 14 به سمت سه راهی اوسون حرکت کردیم و پس از دیدن مناظر و آبشار پر آب و طولانی مسیر اوسون و گرفتن عکس مخصوصا عکس تکی های استاد که به تازگی خیلی زیاد شده به سمت سه راهی اوسون راهی شده و درساعت 15 وارد دره اوسون شدیم و حالا نوبت دیدن یکی از بدیع ترین معجزات بهار که همانا دیدن درختان غرق در شکوفه های رنگارنگ بود که واقعا زیبائی آنها غیر قابل وصف است و عکس ها فقط نمونه ای  از مشت و خروار میباشد و با تامل بر آنها که نشانگر قدرت لایزال الهی میباشد فقط قادر به شکر گزاری از سلامت جسمانی اهدا شده که ما را قادر کرده بود طی مسیر کرده و به تماشای این همه معجزات الهی بنشینیم.

با دریافت و ذخیره انرژی مثبت و به امید شروع هفته ای خوب و بدور از استرس در ساعت 17.15 وارد میدان دربند شدیم .