قله شاه نشین 96.4.2

گزارش : همت قلی زاده

تاریخ: 02/04/96

برنامه :امام زاده داوود- اشترگردن- قله شاه نشین 3870 متر- درکه

جمعه دوم تیرماه  ساعت 5 صبح از مبداء درب شرقی فرهنگسرای بهمن به مقصد امامزاده داود مهیای حرکت شدیم به امید یک برنامه جدید (برای حقیر البته ) که قرار شد پس از صعود به قله شاه نشین ، از مسیر چهل چشمه درکه برگردیم.

با گردهم آمدن همنوردان صمیمی و پرانرژی در ابتدای مسیر و همراهی دیگر عزیزان همنورد که در مسیر نواب - چمران به گروه ملحق شدند ترکیب این هفته با تعداد 12 یار همدل معین شد.

بخشی از همنوردان فرصت زمان طی مسیر را غنیمت شمرده و ادامه خواب شب گذشته را دنبال نمودند و تعدادی دیگر از جمله حقیر تماشای طبیعت دلنشین و زیبای کوهستان را بر خواب نوشین بامداد رحیل ترجیح دادیم تا ساعت 7 صبح به امامزاده داود رسیدیم. مکانی با حال و هوای معنوی به واسطه آستانه مطهر امامزاده داود با جغرافیای کاملا کوهستانی و نسیم خنک کوه به دره که در ابتدای صبح بسیار دلچسب است و لذتی دارد که تنها با تجربه نمودن شرایط آن، می توان تصور نمود. بهر حال همنوردان با تدارک لازم پس از برداشتن عکس های گروهی و تکی براه افتادند.

پس از سپری نمودن حدود نیم ساعت و گردهمایی نیم دایره ای دوستان همنورد به منظور معارفه و برداشتن عکس رسمی ، شرح وظایف اعضا نیز تعیین شد. امداد گروه هم در غیاب کاپیتان رضایی به بنده محول شد که خدارو شکر بخش سوت تایید یوهو هارو بنظرم به نحو احسن انجام دادم.

بعد از مراسم معارفه حاج آقا تاجبخش لیدر ارزشمند و کارکشته گروه نظری به پیکره کوهستان انداخته و شیب تند و نفسگیری رو خارج از پاکوب مرسوم برای ادامه راه انتخاب نمودند تا عیار همنوردان را برای آزمون های سخت تر بسنجد. خدا رو شکر همنوردان همراه با شور انرژی سرشار از پس این تست مقاومت بر آمده تا در ادامه به نقطه ای مسطح در دل مسیر اتصال به جاده ناصر الدین شاهی رسیده و در همین موعد یعنی ساعت 9 صبح فرمان توقف جهت وعده صبحانه داده شد.

مکان استثنایی در دل کوهستان با هوایی بسیار مطبوع و همنوردانی دوست داشتنی و صبحانه که نگو ونپرس . جای دوستان غایبمان واقعا خالی بود.

ساعت 9.40 مجددا براه افتادیم و پس از اتصال به جاده ناصرالدین شاهی ساعت 11 به اشتر گردن رسیدیم.

گردنه ای زیبا که از طرف غرب و جنوب غربی به قله های پلنگ چال ، سیاه سنگ ، دوشاخ ، چین کلاغ و دره چهل چشمه و درکه ، از سمت شمال به قله شاه نشین و ایستگاه هفت تله کابین توچال و جنوب غربی آن به قلل بازارک و لوارک منتهی می شود.

پس از 10دقیقه استراحت و عکسبرداری به سمت قله چشم نواز شاه نشین روانه شدیم و پس از حدود 1ساعت پیمایش از میان تخته سنگهای خرد شده حاصل تغییرات دمایی (به قول همنورد پرشورمان خانم جعفری که خواص فراوانی برای انسان دارند) در ساعت 12.30 به قله شاه نشین رسیدیم. به نظرم قله شاه نشین یکی از زیباترین قله اطراف شهر تهران چه از منظر دورنمای آن و چه در منظر محل قله است، که برای حقیر تماشای آن از نقاط مختلف شهر بسیار جالب توجه و زیباست.

بعد از رسیدن به قله حدود نیم ساعت در خط الراس آن به سمت ایستگاه هفتم قله توچال ادامه مسیر داده و از زیباییهای طرفین یال قله شاه نشین شامل دشت شهرستانک از سمت شمال و کلانشهر تهران از جنوب لذت کافی بردیم از این منظر می توان هم قله دماوند و هم علم کوه را به راحتی مشاهده نمود.

همچنین در این برنامه توده هایی از ابر مازندران که پشت دیواره های رشته کوه البرز مرکزی دپو شده بودند قابل مشاهده بود. با همه این توصیف حدود یک ساعت در مرتفع ترین نقطه قله شاه نشین (3870متر) جهت صرف میوه و چای و استراحت، توقف نمودیم. در این نقطه حجم بالایی از برف دپو شده بود که به دلیل تردد کم از این مسیر بسیار تمیز و تازه به نظر می رسید و در این موقع از سال که شهر تهران در تب تابستان می سوزد ، موهبتی برای برف بازی و عکسبرداری بود.

ساعت 13.30 گروه عزم فرود نموده و مجددا به اشتر گردن رسیدیم . هرچند گروه سابقه عبور از مسیر چهل چشمه را در سالهای گذشته داشت ولی برای بنده گذر از این مسیر که از اشتر گردن تا درکه امتداد می یابد و با چشمه های فراوانی که رودخانه درکه را تشکیل میدهد در طول مسیر بسیار جالب بود و طراوت تازگی خاصی داشت.

بدلیل مسافت زیاد از اشتر گردن تا پارکینگ درکه ترجیح دادیم وعده نهار را با تاخیر به پناهگاه پلنگ موکول نماییم و حدود ساعت 17 و30 عصر صرف نماییم. سپس ساعت 18 و30 مجددا براه افتاده تا ساعت 20و 40 دقیقه دمادم نماز مغرب به پارکینگ درکه رسیدیم.

حسن ختام برنامه امروز ما را که حدود 14 ساعت و 30 دقیقه به طول انجامید آقا حامد عزیز با خرید بستنی رقم زدند که بنده به نیابت گروه از ایشان تشکر می نمایم و برایشان توفیق روز افزون آرزو میکنم و از تک تک عزیزان همنورد تشکر می نمایم که روز خاطره انگیز و شادی را رقم زدند.