سعادت آباد – قله چین کلاغ – فرحزاد 94.7.17

رود باید شد و رفت،

دشت باید شد و خواند

حمید مصدق

ساعت 5:30 صبح جمعه جلوی فرهنگسرای بهمن بعد از سلام و احوال‏پرسی با دوستان سوار مینی‏ بوس شدیم. 45 دقیقه بعد در انتهای محله سعادت‏ آباد (معروف به بام تهران) از ماشین پیاده شدیم.

ابتدای مسیر کوه‏پیمایی ما از دره ‏ای زیبا و سرسبز شروع شد. هوا خنک و نیمه ابری بود، شب گذشته باران باریده بود و برگ‏های زرد و نارنجی درختان که زمین را پوشانده بود، زیبایی دره را دو چندان می‏کرد.

در این دره‏ ی زیبا درختان کهنسالی با قدمت 300 سال وجود دارند، که شاخه‏ هایشان از سنگینی نزدیک زمین رسیده و رهگذران با چیدن سنگ به شکل ستون زیر شاخه ‏ها مانع از برخورد آنها با زمین شده ‏اند.

در طول مسیر دره به جان پناهی رسیدیم که کوه‏پیمایان خوش ذوق داخل آن میز و صندلی سنگی و طاقچه سنگی ساخته‏‏‏ اند که بسیار زیبا و جالب است.

پس از یکساعت راهپیمایی به چشمه رسیدیم، گروهی از کوهنوردان کنار چشمه آتش روشن کرده بودند و استراحت می‏کردند.

پس از  توقف جهت صبحانه و خوش و بش با آنها ، راه را ادامه داده و پس از خروج از دره به روی یال رسیدیم .

حرکت را از روی یال که مستقیما به قله چین کلاغ می رسد ادامه دادیم و  ساعت 10 صبح به این قله‏ ی زیبا رسیدیم.

قله چین کلاغ از قله‌های جنوبی البرز جنوبی در نزدیکی تهران است.

این کوه از شمال به یونجه‏ زار و از غرب به کوه‌های امام زاده داوود و از شرق به کوه‌های درکه و از جنوب به منطقه سعادت آباد و فرحزاد محدود می‌شود.

از جاهای دیدنی مسیر صعود به این کوه آبشار دره دیوانه و غار دوسنگ (اگر از طرف درکه صعود کنیم) سنگ نشین و دره بهشت و معدن سنگ سعادت آباد ( اگر از طرف سعادت‌آباد صعود کنیم) و رودخانه فرحزاد و قهوه‌خانه جاده یونجه‌زار (اگر از طرف یونجه‌زار صعود کنیم) است.

در اطراف این قله، قله‏ های پلنگ‏چال، کماچال، کوه‏ نمه و اشتر گردن وجود دارد.

چند عکس یادگاری کنار قله انداختیم و پس از کمی استراحت مسیر را به سمت گردنه‏ ی کارا و سپس دره فرح‏زاد ادامه دادیم.به علت پیش بینی بارندگی در بعدازظهر تصمیم به فرود داشتیم.

دره فرح‏زاد سرسبز و پر از درختان هلو، گردو و سیب است. بعد از نیم ساعت راهپیمایی در دره هوا متغیر شد و تگرگ بارید، حدود نیم ساعت بارش همراه با رعد و برق ادامه داشت.خود را به پانچو مجهز کردیم و راه را ادامه دادیم.

ساعت 13.10 به جاده قدیم امام زاده داوود و یونجه‏ زار رسیدیم، اینجا در گذشته محل استراحت و خواب زائرانی بوده که پیاده به زیارت امام زاده می‏رفتند، که البته سال‏هاست که متروکه شده و محل اتراق کوهنوردان می‏باشد.

ما هم به یاد گذشته در آنجا آتش روشن کردیم و چای دودی خوش ‏طعم و لذت‏بخشی نوش جان کردیم،بارش هم کاملا قطع و هوا بسیار مطبوع شده بود.

بعد از نوشیدن چای راهپیمایی را در دره فرحزاد ادامه دادیم و در میان راه به ایستگاه آب زندگانی رسیدیم. این محل هم در قدیم قهوه ‏خانه ایستگاهی برای زائران بوده ولی اکنون مخروبه ای شده.

و پس از آن محله فرحزاد که مملو از رستوران‏های مدرن شده، البته هنوز بازارچه بافت قدیمی‏ اش را تا حدودی حفظ کرده و اهالی بومی هم دیده می‏شوند.

صعود امروزمان رو به پایان بود، خسته بودیم ولی بسیار شاد و سرحال از داشتن روزی زیبا و دور از هیاهو و روزمرگی‏ های زندگی،

خداوند را برای این همه لطف و نعمت شکر می‏کنم.

ساعت 17 به مینی‏ بوس رسیدیم و به سوی خانه راهی شدیم.