دره کارا – قله دوشاخ ، قله سیاه سنگ 94.6.13

عکاس : مجید کشانی

گزارش : همت قلی زاده

معرفی قله دوشاخ :

قله دوشاخ با ارتفاع 3040 متر یکی از زیباترین برجهای صخره ای منطقه کوهستانی توچال واقع در شمال غرب رشته کوه‌های شهر تهران می باشد که در امتداد اشتر گردن ، یال قله پلنگ چال و شاه نشین قرار دارد که کمتر مورد استقبال کوهنوردان می باشد.

مسیر های منتهی به دو شاخ :

1. درکه - دره معدن - قله چین کلاغ (2850) - گردنه کارا - قله دو شاخ
2.درکه - دره کارا - گردنه کارا - قله دوشاخ
3. درکه - پناهگاه پلنگ چال - دوآب پلنگ چال - قله دو شاخ
4.مسیر مستقیم از امامزاده داوود

برنامه امروز : مسیر شماره 2 وشروع حرکت از ته دره بطرف یال وسپس به سمت قله دو شاخ

بعداز یک هفته وقفه در برنامه های متداول کوهنوردی مان به علت تداخل در دیگر برنامه های حاج آقا تاجبخش ، برنامه صعود این هفته، قله دوشاخ پیش بینی شد برنامه جذاب ، مفرح و سبک .

حدود ساعت 6 صبح در شرایطی که هوا هنوز تاریک بود، برنامه از درکه شروع شد.

بعد از تقدیر و تشکر از هنرمند خوش ذوقی که با نواختنش فضای کوهستان را دلچسب کرده بود، از دوراهی کارا مسیر سمت چپ را به طرف دره و یال کارا ادامه دادیم.

بعد از 2 ساعت جهت صرف صبحانه درمسیر دره کارا ، در قسمت انتهایی جنگل کارا توقف نمودیم و با برپایی آتشی (با رعایت نکات ایمنی و محیط زیستی) جهت تدارک چای صبحانه حدود یکساعت توقف نموده سپس به راه مان ادامه دادیم.

جهت ادامه مسیر بطرف یال کارا می بایست شیبی تند را می گذراندیم .

گاه از سنگ و صخره  ، و گاه از بیراهه عبور می کردیم ( قسمت نفسگیر منتهی به یال به علت ریزشی بودن و پا کوب نداشتن) ، با ذکر نکات آموزشی از سوی حاج آقا و با استمداد از ذخایر انرژی حاصل از چربی های اضافه بدن با موفقیت طی شد.

در ادامه پس از عبور از روی یال و حرکتی با آهنگی ثابت (آهسته و پیوسته) ساعت 12 به قله دوشاخ رسیدیم

ادامه مسیر حرکت روی خط الراس و صعود به قله سیاه سنگ در ساعت 12.15 بود....و در اینجا به تماشای مناظر زیبایی ازقله های پیرامون نشستیم ( چین کلاغ و بند عیش و...)

کوهنوردانی دیگر نیز با عبور از جهت های مختلف در قله حضور داشتند که با توجه به تنوع مسیر گزینه های متفاوتی جهت برگشت و ادامه مسیر پیش رو داشتند.

پس ازکمی استراحت و تجدید قوا با آب و میوه و تنقلات ، مقرر شد از مسیر گردنه کارا به جنگل کارا فرود نماییم.

در ساعت 15 پس از 2 ساعت و نیم طی مسیر جهت صرف نهار کنار چشمه در میان جنگل زیبای کارا توقف نمودیم.

بر خلاف مسیر خلوت دوشاخ، جنگل کارا با توجه به استثنا بودن پوشش جنگلی (حد اقل در محیط پیرامونی تهران) مورد استقبال طبیعت دوستان و علاقمندان به شب های طبیعت می باشد.

پس از 1 ساعت استراحت و نهار و تدارک چای دودی و گپ و گفت با سایر افراد در گروه های دیگر ، با پی گرفتن مسیر برگشت ساعت 17 و 30 دقیقه عصر پس از یک برنامه جذاب و عالی به پایان خط سیر امروز رسیدیم.