ده واریش – رشته کوه پهنه سار 94.2.11

عکاس : همت قلی زاده

گزارش : آتیه

جمعه های بهشتی اردیبهشت

توی این آشفته بازار دنیا ،،، با این همه جنگ وجدل ، قتل وغارت ، طوفان و زلزله... مفتخرم به اینکه بگم ...

ما هر جمعه  بی خیال غم و غصه های دنیا ( که می دونید، تمومی هم نداره ) توی بهشتیم

هفته پیش که از دره های بکر ایگل انرژی گرفتیم این هفته نوبت واریش ه ... ی بهشت اورجینال توی این فصلheartheartheart

خیلی وقت بود منتظر مساعد شدن اوضاع برای برنامه ده واریش به پهنه سار بودیم...اینکه برفهای اون بالا آب بشن و سبزه های دشت در بیان و اون بهشتی بشه که ... اگه رفته باشید می دونید

پشت دیواره های ستبر رشته کوه پهنه سار دشتی خوابیده فارغ از هیاهوی شهر...با نغمه های پرندگان بهاری...و خوشبختانه دست هیچ بساز و بفروشی بهش نرسیده...حداقل تا حالا نرسیده...

سال گذشته با جاده سازی واریش  نگرانش شده بودم ولی خوشبختانه با ساختن سدی در بالادست ده واریش ، پروژه جاده سازی به اتمام رسیده و امیدوارم که دیگه شروع نشه

مخلص کلام :

7.30 برنامه را از ده واریش استارت زدیم

8.40 در انتهای دشت بساط صبحانه را به مدت 40 دقیقه گستردیم

9.20 صعود را در پاکوب مشخص ادامه دادیم

در میان راه ، بسیار سر ب سر جوانان و پیران اهل دل گذاشتیمsmiley

پهنه‌حصار، نام رشته‌کوه و قله‌ای است در منطقه البرز مرکزی و در شمال غرب تهران از ارتفاعات بخش کن به ارتفاع ۳۳۷۵ متر. رودی که از دامنهٔ شرقی این کوه سرچشمه می‌گیرد، در مسیر خود، آبشار سنگان را می‌سازد و در نهایت به رود کن می‌ریزد.

این رشته‌کوه بین جاده سولقان و جاده چالوس قرار داشته و از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به دهکده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه واریش و وردآورد منتهی می‌شود.

به این قله "پهنه سار" ، "پهن حصار" و "پشته بند" هم گفته میشود و نام رسمی آن در برخی منابع و سایتها "گندم چال" میباشد.

قله پهنه حصارو چشمه شاهی:

در مورد موقعیت قله پهنه حصارو چشمه شاهی ، در نقشه های مختلف اختلاف نظر وجود دارد.ولی قاعدتا قله پهنه حصار بلندترین قله مشرف به دشت باید باشد .بنابراین قله شمالی دشت با ارتفاع 100 متر بلندتراز قله جنوبی با سنگ چین و باد پناه چهار گوش به ارتفاع حدود 1.5 متر و طول و عرض حدود 2.5 متر "پهنه حصار" و قله جنوبی " چشمه شاهی" خواهد بود.دشت پهنه حصار نیز مابین قله های پهنه حصار و چشمه شاهی قرار دارد.

مهمترین مسیر های صعود:

- از جبهه جنوبی، وردآورد و روستای واریش

- از جبهه شرقی، جاده امام زاده داود و روستای سنگان

- از جبهه جنوب غربی، جاده چالوس و روستای کندر

از تنگه ای زیبا گذشتیم

مسیر حاجی پسند: crying

پاکوب را رها کرده و دره را مستقیما به طرف بالا  ادامه دادیم...دامنه ای بیراهه  با شیب تند و نفس گیر که ساعت 11.20 ما را به روی رشته کوه پهنه سار و پس از آن به جان پناه قله چشمه شاهی در جنوب رشته کوه پهنه سار رساند

پس از استراحتی کافی بسوی دشت پهنه سار و امامزاده فرود آمدیم و هوا چنان 10 نفره که همگی مدهوش ،،، تا توانستیم ابراز احساسات نمودیم cheeky

زيارتگاه بي بي زرين قمر:

در بلندای کوه های البرز مرکزی ، در پیچ و خم های جاده چالوس شهرستان کرج ، در جنوب روستای خور و جنوب غربي روستاي چاران و شمال شرقی روستای کندر و غرب روستای کشار در ارتفاع 3150 متری کوه های پهنه سار ، زیارتگاهی است که اخیراً بنای تازه ای بر آن به نام بی بی کوهسار استوار  کرده اند.

ساختمان اولیه آن را در سال 1342 شخصی به نام حاج حمزه محمد نبي بنا بر خوابی که دیده بود بنا کرده است. این مکان  از 200 سال قبل هم مورد توجه و مکانی مقدس برای زائران بوده است. در اطراف این مکان مقدس چمن های سبز و گل های زرد وحشی طراوت خاصی ایجاد کرده است و همه ساله در خرداد ماه با آب شدن برف ها زائران زیادی جذب آن می شوند و از آب و هوای خوش آن بهره مند می گردند.

مردمان روستاهای اطراف مثل کندر ، کشار ، خور و دیگر نقاط ، دلیل مقدس بودن این مکان را بدان جهت می دانند که خواهران امام رضا ( ع ) به نام بدرالنساء و زرین قمر که از دست اعمال حاکمان وقت در حال فرار بودند برای رهایی از آن ها به این صخره سنگ پناه می آورند و به جای گفتن « یاهو » « یا الله » می گویند : « یا کوه » سپس کوه و سنگ می شکافد و آن ها را در دل خود جای می دهد. دشمنان ضربه شمشیری بدانجا می زنند و شکافی پدید می آید که امروز ترک خودگی موجود در سنگ نشان آن است.

یکی از دوستان ارتفاع زده را با همراهی مراقبی بهانه جو ! در کنار امامزاده به استراحت وا داشتیم و صعود را بطرف قله شمالی تا ساعت 13.20 ادامه دادیم

پس از بازگشت به امامزاده و استراحتی مختصر قله جنوبی را دور زدیم و از روی نقابهای برفی راهی باز کردیم و به گردنه و روی یال رسیدیم

با ادامه فرود ،،، در ساعت 15.45 مراسم ناهارخوران  را به مدت یکساعت در زیر درختان و در کنار آب برگزار نمودیم و در حالی که اوضاع هوا برگشته بود و کمی قمر در عقرب ،،، بالاخره ساعت 17.45 در خدمت آقا حقیقی خوش اخلاق و مینی بوس یکی ی دونه ش بودیم